Тема уроку:"Дефіс у складних словах".
Вивчити теоретичний матеріал :
Написання
слів разом і через дефіс
Разом
|
Через дефіс
|
1) слова з першим іншомовним компонентом
: архі-, архи-, бліц-, гіпер-, екстра-макро максі-, міді-, мікро-, міні-, мульти-,
нано-, полі-, преміум-, супер-, топ-, ультра-,
флеш-: анти-, віце-, екс-,
контр-,
лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р,
віцекóнсул,ексчемпіо́
ексмінíстр, експрезидéнт,
контрадмірáл, контрудáр,лейбгвардíєць,
оберлейтенáнт, штабскапіта́н, унтерофіце́р. макромолéкула, макроеконóміка,
максіóдяг, мідіóдяг,
мікроорганíзми,
Запам’ятай!
Із власною назвою (прізвищем) такі компоненти пишемо з дефісом:
«Анти-Дюринг», екс-Югослáвія.
|
1) слова, утворені повторенням того ж самого слова,
поєднанням слів з одинаковим коренем, синонімічних або антонімічних слів
писа́в-писа́в,великий-превеликий більш-
менш, , тишком-нишком
Запам’ятай! Два
однакових іменники або числівники, один з яких має форму
називного відмінка, а другий — орудного, пишемо окремо:
кінéць кінцéм, честь чéстю, чин чúном, однúм однá.
|
2) складні слова, утворені поєднанням залежних слів (
від однієї частини можна поставити питання):
верболіз - лоза (яка?) вербова;
газобалон балон (який?) газовий, снігопад – падає (що?) сніг
|
2) складні слова,
утворені поєднанням незалежних слів ( між ними можна поставити і),
відтінки кольрів :
художниця-карикатурúстка,
українсько-російський, школа-інтернат, блідо-рожевий
Запам’ятай! Жовтогарячий, червоногарячий - разом
|
3) складні іменники, утворені з дієслова у формі другої особи однини
наказового способу та іменника: горúцвіт,
зірви́голова, перекоти́по́ле,пройдúсвіт; Колúвушко, Непúйпиво, Непúйвода,
Перебúйніс, Тягнúбік, Убúйвовк (прізвища);
|
3) Близькі за значенням слова, що передають єдине
поняття:
хліб-сіль (їжа)
батько-мати (батьки)
|
Написання
слів із пів
Запам’ятай! Слова із пів пишемо
окремо: пів áркуша, пів відрá, пів годúни, пів лі́тра,
пів мíста, пів огіркá, пів óстрова, пів я́блука, пів я́ щика, пів я́ми; пів
Єврóпи, пів Кúєва,
пів Украї́ни.
Якщо ж пів з наступним іменником у формі
називного відмінка становить єдине
поняття і не виражає значення половини, то їх пишемо разом:
півáркуш, пíвдень, півзáхист, півкóло,
півкýля, півлітра (розм.пляшка з
олією або іншою рідиною ємністю 0,5 літра’), півмі́сяць, півóберт, півовáл,
півóстрів.
Виконати письмово завдання:
1. Розподільний
диктант: запропоновані слова записати у дві колонки: 1 - слова, що
пишемо разом, 2 - слова, що пишемо через дефіс.
Навчально-виховний,
лівобережний, мікропроцесор, м'ясо-молочний, видимо-невидимо, телешоу,
купівля-продаж, чистотіл, шестиденний, південно-східний, сніжно-білий,
кисло-солодкий, жовтогарячий, авіалайнер, дискотека, автостоп, прем'єр-міністр,
радіовузол, червоно-коричневий, школа-інтернат, сінов'язалка.
2.
Утворити складні слова із запропонованих частин
і ввести у речення або скласти зв'язний текст-мініатюру на тему „Чарівниця-осінь" :
Сьогодні, день;
північ, схід; жовтий,
гарячий; зелений, коричневий, листя,
падати.
Написання
слів із пів
Запам’ятай! Слова із пів пишемо
окремо: пів áркуша, пів відрá, пів годúни, пів лі́тра,
пів мíста, пів огіркá, пів óстрова, пів я́блука, пів я́ щика, пів я́ми; пів
Єврóпи, пів Кúєва,
пів Украї́ни.
Якщо ж пів з наступним іменником у формі
називного відмінка становить єдине
поняття і не виражає значення половини, то їх пишемо разом:
півáркуш, пíвдень, півзáхист, півкóло,
півкýля, півлітра (розм.пляшка з
олією або іншою рідиною ємністю 0,5 літра’), півмі́сяць, півóберт, півовáл,
півóстрів.
Виконати письмово завдання:
1. Розподільний
диктант: запропоновані слова записати у дві колонки: 1 - слова, що
пишемо разом, 2 - слова, що пишемо через дефіс.
Навчально-виховний,
лівобережний, мікропроцесор, м'ясо-молочний, видимо-невидимо, телешоу,
купівля-продаж, чистотіл, шестиденний, південно-східний, сніжно-білий,
кисло-солодкий, жовтогарячий, авіалайнер, дискотека, автостоп, прем'єр-міністр,
радіовузол, червоно-коричневий, школа-інтернат, сінов'язалка.
2.
Утворити складні слова із запропонованих частин
і ввести у речення або скласти зв'язний текст-мініатюру на тему „Чарівниця-осінь" :
Сьогодні, день;
північ, схід; жовтий,
гарячий; зелений, коричневий, листя,
падати.
При підготовці скористайтесь відеоматеріалом за посиланням:
Питання, що виникли під час підготовки, задавайте у коментарях
При підготовці скористайтесь відеоматеріалом за посиланням:
Питання, що виникли під час підготовки, задавайте у коментарях
Комментариев нет:
Отправить комментарий