понедельник, 4 мая 2020 г.

Українська мова 5 клас.Завдання на 05.05.2020

Тема уроку:"Дефіс у складних словах". 


 Вивчити теоретичний матеріал :
Написання слів разом і через дефіс
Разом
Через дефіс
1) слова з першим іншомовним компонентом
: архі-, архи-, бліц-, гіпер-, екстра-макро  максі-, міді-, мікро-, міні-, мульти-, нано-, полі-, преміум-, супер-, топ-, ультра-,
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-,
лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́
ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл, контрудáр,лейбгвардíєць,  оберлейтенáнт, штабскапіта́н, унтерофіце́р. макромолéкула, макроеконóміка,
максіóдяг, мідіóдяг, мікроорганíзми,
 Запам’ятай!  Із власною назвою (прізвищем) такі компоненти пишемо з дефісом: «Анти-Дюринг», екс-Югослáвія.

1) слова, утворені повторенням того ж самого слова, поєднанням слів з одинаковим коренем, синонімічних або антонімічних слів
 писа́в-писа́в,великий-превеликий більш-
менш, , тишком-нишком

Запам’ятай!  Два однакових іменники або числівники, один з яких має форму
називного відмінка, а другий — орудного, пишемо окремо:
кінéць кінцéм, честь чéстю, чин чúном, однúм однá.
2) складні слова, утворені поєднанням залежних слів ( від однієї частини можна поставити питання):
верболіз - лоза (яка?) вербова; газобалон балон (який?) газовий, снігопад – падає (що?) сніг

2) складні слова,  утворені поєднанням незалежних слів ( між ними можна поставити і), відтінки кольрів :
 художниця-карикатурúстка, українсько-російський, школа-інтернат, блідо-рожевий
Запам’ятай!  Жовтогарячий, червоногарячий - разом
     3) складні іменники, утворені з дієслова у формі другої особи однини
наказового способу та іменника: горúцвіт,
зірви́голова, перекоти́по́ле,пройдúсвіт; Колúвушко, Непúйпиво, Непúйвода, Перебúйніс, Тягнúбік, Убúйвовк (прізвища);

3) Близькі за значенням слова, що передають єдине поняття:
хліб-сіль (їжа)
батько-мати (батьки)


Написання слів із пів
Запам’ятай! Слова із пів  пишемо  окремо: пів áркуша, пів відрá, пів годúни, пів лі́тра,
пів мíста, пів огіркá, пів óстрова, пів я́блука, пів я́ щика, пів я́ми; пів Єврóпи, пів Кúєва,
пів Украї́ни.
      Якщо ж пів з наступним іменником у формі називного відмінка становить єдине поняття і не виражає значення  половини, то їх пишемо разом: півáркуш, пíвдень, півзáхист, півкóло, півкýля, півлітра (розм.пляшка з олією або іншою рідиною ємністю 0,5 літра’), півмі́сяць, півóберт,  півовáл, півóстрів.

Виконати письмово завдання: 
1.   Розподільний диктант: запропоновані слова записати у дві колонки: 1 - слова, що пишемо разом, 2 - слова, що пишемо через дефіс.
     Навчально-виховний, лівобережний, мікропроцесор, м'ясо-молочний, видимо-невидимо, телешоу, купівля-продаж, чистотіл, шестиденний, південно-східний, сніжно-білий, кисло-солодкий, жовтогарячий, авіалайнер, дискотека, автостоп, прем'єр-міністр, радіовузол, червоно-коричневий, школа-інтернат, сінов'язалка.

2.
Утворити складні слова із запропонованих частин і ввести у речення  або скласти зв'язний текст-мініатюру  на тему „Чарівниця-осінь" :
Сьогодні, день;  північ, схід;  жовтий, гарячий;   зелений, коричневий, листя, падати. 

При підготовці скористайтесь відеоматеріалом за посиланням:

Шановні учні! Прошу завдання виконувати у робочих зошитах та фото надсилати на електронну адресу: 

Питання, що виникли під час підготовки, задавайте у коментарях

Комментариев нет:

Отправить комментарий