четверг, 13 октября 2022 г.

Українська література 10 клас. Завдання на 14.10.2022

 Тема уроку: "Значення творчості Панаса Мирного".


Перечитайте  матеріал до уроку

Мирний Панас

Творчість Панаса Мирного — це ціла епоха в істо­рії національної літератури. До нього, насамперед під пером Квітки-Основ’яненка, Марка Вовчка, почасти Стороженка, українська проза перебувала в рамках «селянської оповіді» — поетичної, високохудожньої і багато чим взірцевої, але вузької і тематикою, і своїми виражальними засобами. Нечуй-Левицький, віддаючи певну данину традиції («селянській оповіді»), здійснив перехід до об’єктивно-епічної розповіді, дав зразки ху­дожньо довершеної повісті, та зупинився перед порогом широкого, багатопланового полотна романного жанру. І тільки під пером Панаса Мирного українська проза вийшла на рівень романів із міцним соціальним та пси­хологічним осердям.

«Панас Мирний залишив нам художній синтез своєї доби, галерею повнокровних образів, народних харак­терів, що мають велику силу соціального узагальнення. З пильністю досвідченого психолога він досліджує вчинки своїх героїв, приховані причини їхньої поведін­ки, дає художній генезис цілих соціальних прошарків у їх розвитку, зв’язках і суперечностях. Ніде, одначе, в соціальних скупченнях письменник не випускає з поля зору окрему особистість, її індивідуальну неповтор­ність»,— так характеризує великі прозові полотна Па­наса Мирного Олесь Гончар. А тому твори Панаса Мир­ного, не тільки романи, а й повісті, оповідання, окремі драми, не втратили своєї привабливості і для сучасного читача, вони всебічно знайомлять з минулою епохою — початком капіталістичного розвитку на Україні в рам­ках напівкріпосницької дійсності, з усіма соціальними процесами, з «напруженою похмурою атмосферою, в якій дедалі ясніше змигували блискавки майбутніх ре­волюційних грозовиць».

Нагадаємо, що історики в своїх наукових працях часто вдаються до прямого цитування творів Мирного, посилаються на них як на авторитетний документ, що акумулював у собі й історично дійсні факти, і дух ча­су. І мають цілковиту рацію.

Як це властиво усім повноцінним художнім творам, романи й повісті Мирного не тільки розповідають про факти, явища, процеси, вони хвилюють читача долею своїх героїв, впливають на емоції, що посилює їхнє пі знавальне значення, а разом з тим і виховне. Насмажені гуманістичними ідеями, вони виховують почуття людької гідності, повагу до людеіі прані, а відтак і до самої праці, непримиренність до всяких проявів кривди, лицемірства, хапужництва, відразу до паразитичного життя, неробства.

Знайомство з постаттю Панаса Мирного теж містить у собі чимало повчального, Ми захоплюємося цільністю і духовною силою письменника,непохитністю і постій­ністю його, в своїх ідейних переконаннях, невтомністю і працьовитістю, надзвичайною особистою.

«Вся моя слава — Україна, якби я їй добра хоч на мачину зробив, то б мені і була слава, я більшої не хо­чу. Якби я зміг показати безталанную долю житія людського, високую його душу, тепле серце, як вони є у мирі, — то б моя слава була і моя надія справдилася…» (Панас Мирний, VII, 322).

«…Я брався за свою роботу, радіючи, що хоч малою-невеличкою цяточкою слугуватиме вона па користі, рідній країні та її поневоленому народові!” (VII, 290).

Дайте відповіді на запитання.  (Письмово)

  1. Кого в романі названо «польовою царівною»?
  2. Кого називали Махамедом?
  3. Про кого слова: «Як підстрелена горлиця тіпається, б’ється, тихо туркоче й стогне»
  4. Яка з чотирьох частин є екскурсом в минуле.
  5. Кому належать слова: «Що я тепер? Людський попихач. Наймит. Пропало… Все пропало…»?
  6. У кого Чіпка служив у наймах?
  7. За яких обставин і хто вигукує слова: «Так оце та правда! Оце вона!»?
  8. З ким Чіпка пас громадську отару?
  9. Назвіть героїню: «…весела, моторна, працьовита. Вона була сиротою, невеликої вроди, але так запала в серце, що забув і про великий посаг, і про незвичайну красу майбутньої жінки»?
  10. Упізнай персонажа: «Начальство його любили за те, що був до всього здатний, моторний, сильний і розумний»?
  11. Хто пообіцяв Чіпці написати прошеніє в суд, коли у нього відібрали землю?
  12. «Розбишацька дочка» — хто це?

ЗАВЕРШУЄМО  ЧИТАТИ  РОМАН !!!

Роман можна читати за посиланням:   (або зручним для вас способом)

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=983


                           Електронні версії підручників

Укр.літ 10 клас

https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/10-klas/2-ukranska-lteratura-10-klas/ukranska-lteratura-proflniy-rven-pdruchnik-dlya-10-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-pakharenko-v--/

                          УВАГА! РОБОТУ ВИКОНУЙТЕ У РОБОЧИХ ЗОШИТАХ.

Шановні учні! Прошу завдання виконувати у робочих зошитах та фото надсилати зручним для вас способом  на електронну адресу: 
Питання, що виникли під час підготовки, задавайте у коментарях. 


Комментариев нет:

Отправить комментарий