Тема уроку: "О.Кобилянська. "Impromtu phantasie" ("Фантазія-експромт").Становлення особистості цілеспрямованої й цілісної натури.Образ ліричної героїні новели-роздуму".
Перечитайте теоретичний матеріал
Героїня новели «Impromptu phantasie» – лірична
дівчина, читача приваблює її духовна краса. Вона відчуває образи в тонах і барвах, увесь світ
сприймає через звуки мелодій, і навіть власне майбутнє постає в її уяві
радісною піснею, чарівною симфонією чи сонатою. Природно, що саме музика для дівчини
є найдосконалішим засобом вираження всієї глибини її думок, переживань і
страждань, всієї повноти своїх поривань і прагнень.
Подібно до музики впливає на людське єство і природа. Героїню
ще з дитинства до нестями захоплювала грізна, дико-романтична буремна природа,
в «зойках» якої вона вловлювала свавільну, пристрасну мелодію, своєрідну
динамічну гармонію, що імпонувала її сильній, завзятій і відчайдушній натурі. Дівчина тонко сприймає довкілля,
музику, а монастирський дзвін, що в новелі виступає, з одного боку, символом
музики, з іншого – потягом героїні до
високого, духовного, викликає в неї бурю емоцій. Образ
дзвонів передає її дитяче відчуття: «Вслухувалась у дзвоніння якогось стародавнього
історичного монастиря, – вслухувалась і плакала, доки з утоми не ослабала». Від переживань їй на очі
навертаються сльози. У такі хвилини дівчина здається слабкою й беззахисною. А
водночас – вона сильна й вольова,
своїми вчинками кидає виклик усім – хлопцям, коли впіймала
коня, і природі, коли в бурю біжить до крамниці.
Прикметна риса характеру героїні – волелюбність – сформувалася ще в
дитинстві. Невипадково авторка порівнює її з молодим арабським конем. Символічним
є епізод дитячих розваг, коли дівчину її друзі «запрягали» і гнали, немов коня,
уперед себе. Се була її найлюбіша забава.
Розвиток характеру дівчини відбувається через сприйняття нею
музики. Слухаючи ноктюрн Шопена, вона «почала плакати. Тихо, але цілою душею»,
тим самим виявляючи тонку організацію свого внутрішнього світу. Майстер радить
героїні грати п’єсу Шопена, коли їй виповниться двадцять років. Він розуміє,
що, тільки пізнавши силу кохання, розвинувши в собі чуттєвість, вона зможе в
усій повноті відчути і глибину музичного твору.
Авторка зображує героїню дорослою як розумну, дотепну,
незвичайно розвинену натуру: «Займалась малярством, писала, старалась усіма
силами заспокоїти в собі ненаситну жадобу краси». Парадоксальність ситуації полягала
лише в тому, що жінка з такою духовною красою була нещасливою, сповненою
постійним відчуттям смутку. Отже, при всій своїй силі характеру героїня
виявилася занадто вразливою й незахищеною перед життям. Такі неординарні
особистості, як вона, відлякували від себе.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
Стор.165-166, прочитайте за підручником.
-Дайте характеристику героїні новели "Impromtu phantasie"
УВАГА!!!
Посилання на електронний підручник, яким ви будете користуватися у ІІ семестрі
Укр.літ 10 клас
https://shkola.in.ua/1696-ukrainska-literatura-10-klas-avramenko-2018.html
УВАГА! РОБОТУ ВИКОНУЙТЕ У РОБОЧИХ ЗОШИТАХ.
Шановні учні! Прошу завдання виконувати у робочих зошитах та фото надсилати зручним для вас способом на електронну адресу:
Питання, що виникли під час підготовки, задавайте у коментарях.