Тема уроку:"Складне речення".
Ознайомтесь з матеріалом за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=exuijEcQWrU
Виконайте письмово:
1.
Вказати тип речення за структурою, вибравши правильну відповідь; пояснити
пунктограми.
Й
чудно було дивитись, як жайворонок, тріпочучи крильцями, підібгавши кострубаті
ніжки, завмер у просторі (Є.Гуцало):
а) складне,
складносурядне;
б) складне, складнопідрядне;
в) просте, ускладнене відокремленим
означенням;
г) просте, ускладнене відокремленою
обставиною.
2.
Вказати тип речення за структурою, вибравши правильну відповідь; пояснити
пунктограми. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією.
Є
вогонь, запалений у пам’ять про тих, хто віддав своє життя за щастя людства
(З календаря):
а) просте, ускладнене відокремленим
означенням;
б) складне, складнопідрядне;
в) складне, складносурядне;
г) складне, безсполучникове.
3.
Поставити потрібні розділові знаки, пояснити їх, вказати тип речення за
структурою, вибравши правильну відповідь.
Хоча
вже й не весна, але марево ще й зараз по-весняному щедро затоплює степові
простори, тече струмує всюди ( О.Гончар):
а) просте, ускладнене однорідними членами речення;
б) складне, складносурядне;
в) складне, складнопідрядне;
г) складне, безсполучникове.
4.
Поставити потрібні розділові знаки, пояснити їх, вказати тип речення за
структурою, вибравши правильну відповідь.
Ясне
сонце почало підніматись десь далеко за лісом, і на опушених інеєм високих
гілках стрибало його проміння, висвічуючи то жовто-зеленими, то червоно-синіми
іскорками (П.Мирний):
а) просте, ускладнене відокремленим
означенням;
б) просте, ускладнене відокремленою
обставиною;
в) складне, складносурядне;
г) складне, складнопідрядне.
5.
Вказати тип речення за структурою, вибравши правильну відповідь; пояснити
пунктограми.
На
яблуні переливчасто заспівала іволга і, війнувши яскравим пір’ям, перелетіла на
друге дерево; легко, наче продовжуючи пісню іволги, задзвеніли срібні ноти
дитячого чистого голосу (М.Стельмах):
а) просте, ускладнене відокремленим означенням;
б) просте, ускладнене відокремленою
обставиною;
в) складне, складносурядне;
г) складне, складнопідрядне;
д) складне, безсполучникове.
6.
Вказати тип речення за структурою, вибравши правильну відповідь; пояснити
орфограми у виділених словах.
Над
обжатими масивами стиглих пшениць
линула тепла мелодія женців, на
жовтому фоні рясніли білі сорочки, мигтіли граблі (О. Десняк):
а) просте,
ускладнене відокремленою обставиною;
б) просте,
ускладнене однорідними членами речення;
в) складне,
безсполучникове;
г) складне,
складносурядне.
7. Вказати тип речення за структурою, вибравши правильну
відповідь. Виконати синтаксичний розбір за членами речення.
Василько їхав лісом, коні глибоко поринали в
сніг, ледве-ледве переступаючи з ноги на ногу (М.Коцюбинський):
а) просте, ускладнене однорідними членами речення;
б) просте,
ускладнене відокремленою обставиною;
в) складне,
складносурядне;
г) складне,
безсполучникове.
8. Розставити розділові знаки, пояснити їх; вказати тип
речення за структурою, вибравши правильну відповідь.
Гай, згинаючись під важкою плитою, не
лінується нагнутись, щоб зірвати кущик чебрецю (О.Гончар):
а) просте, ускладнене відокремленим додатком;
б) просте,
ускладнене відокремленою обставиною;
в) складне,
складнопідрядне;
г) складне,
складносурядне;
9. Вказати тип речення за структурою, вибравши правильну
відповідь. Пояснити правопис виділених слів.
Там, за кам’яними стінами заводу, стоїть
терпка вереснева тиша, струменіє вгорі ніжною небесною блакиттю (За І.Цюпою):
а) просте,
ускладнене уточню вальною обставиною та однорідними членами речення;
б) просте,
ускладнене уточнювальною обставиною;
в) складне,
складносурядне;
г) складне,
безсполучникове.
10. Розставити потрібні розділові знаки; вказати тип
речення за структурою, вибравши правильну відповідь. Пояснити орфограми у
виділених словах.
Нас оточувала безпросвітня темрява; холодні дрібненькі сніжинки люто сікли по обличчю, залітали за комір, в рукава
(Ю.Збанацький):
а) просте, з однорідними членами речення;
б) просте, з відокремленими обставинами;
в) складне, складносурядне;
г)складне, безсполучникове.
11.
Вказати тип речення за
структурою, вибравши правильну відповідь. Записати фонетичною транскрипцією виділені
слова.
Він стояв,
а хвиля гралась навкруги нього, плюскала в боки, бризкала піною й потиху ледве помітно односила в море (М.Коцюбинський):
а) просте,
ускладнене однорідними членами речення;
б) просте,
ускладнене відокремленими додатками;
в) складне,
складносурядне;
г) складне,
безсполучникове.
12. Розставити розділові знаки, пояснити їх, вказати тип
речення за структурою, вибравши правильну відповідь.
Поволі танула над річкою хмара диму, а над
селом, навпаки, вона росла, розбухала (Ю.Збанацький):
а) просте, ускладнене однорідними членами речення;
б) просте,
ускладнене однорідними членами речення і вставними словами;
в) складне,
складносурядне;
г) складне,
складнопідрядне;
д) складне,
безсполучникове.
Питання, що виникли під час підготовки, задавайте у коментарях
Виконайте письмово:
1.
Вказати тип речення за структурою, вибравши правильну відповідь; пояснити
пунктограми.
Й
чудно було дивитись, як жайворонок, тріпочучи крильцями, підібгавши кострубаті
ніжки, завмер у просторі (Є.Гуцало):
а) складне,
складносурядне;
б) складне, складнопідрядне;
в) просте, ускладнене відокремленим
означенням;
г) просте, ускладнене відокремленою
обставиною.
2.
Вказати тип речення за структурою, вибравши правильну відповідь; пояснити
пунктограми. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією.
Є
вогонь, запалений у пам’ять про тих, хто віддав своє життя за щастя людства
(З календаря):
а) просте, ускладнене відокремленим
означенням;
б) складне, складнопідрядне;
в) складне, складносурядне;
г) складне, безсполучникове.
3.
Поставити потрібні розділові знаки, пояснити їх, вказати тип речення за
структурою, вибравши правильну відповідь.
Хоча
вже й не весна, але марево ще й зараз по-весняному щедро затоплює степові
простори, тече струмує всюди ( О.Гончар):
а) просте, ускладнене однорідними членами речення;
б) складне, складносурядне;
в) складне, складнопідрядне;
г) складне, безсполучникове.
4.
Поставити потрібні розділові знаки, пояснити їх, вказати тип речення за
структурою, вибравши правильну відповідь.
Ясне
сонце почало підніматись десь далеко за лісом, і на опушених інеєм високих
гілках стрибало його проміння, висвічуючи то жовто-зеленими, то червоно-синіми
іскорками (П.Мирний):
а) просте, ускладнене відокремленим
означенням;
б) просте, ускладнене відокремленою
обставиною;
в) складне, складносурядне;
г) складне, складнопідрядне.
5.
Вказати тип речення за структурою, вибравши правильну відповідь; пояснити
пунктограми.
На
яблуні переливчасто заспівала іволга і, війнувши яскравим пір’ям, перелетіла на
друге дерево; легко, наче продовжуючи пісню іволги, задзвеніли срібні ноти
дитячого чистого голосу (М.Стельмах):
а) просте, ускладнене відокремленим означенням;
б) просте, ускладнене відокремленою
обставиною;
в) складне, складносурядне;
г) складне, складнопідрядне;
д) складне, безсполучникове.
6.
Вказати тип речення за структурою, вибравши правильну відповідь; пояснити
орфограми у виділених словах.
Над
обжатими масивами стиглих пшениць
линула тепла мелодія женців, на
жовтому фоні рясніли білі сорочки, мигтіли граблі (О. Десняк):
а) просте,
ускладнене відокремленою обставиною;
б) просте,
ускладнене однорідними членами речення;
в) складне,
безсполучникове;
г) складне,
складносурядне.
7. Вказати тип речення за структурою, вибравши правильну
відповідь. Виконати синтаксичний розбір за членами речення.
Василько їхав лісом, коні глибоко поринали в
сніг, ледве-ледве переступаючи з ноги на ногу (М.Коцюбинський):
а) просте, ускладнене однорідними членами речення;
б) просте,
ускладнене відокремленою обставиною;
в) складне,
складносурядне;
г) складне,
безсполучникове.
8. Розставити розділові знаки, пояснити їх; вказати тип
речення за структурою, вибравши правильну відповідь.
Гай, згинаючись під важкою плитою, не
лінується нагнутись, щоб зірвати кущик чебрецю (О.Гончар):
а) просте, ускладнене відокремленим додатком;
б) просте,
ускладнене відокремленою обставиною;
в) складне,
складнопідрядне;
г) складне,
складносурядне;
9. Вказати тип речення за структурою, вибравши правильну
відповідь. Пояснити правопис виділених слів.
Там, за кам’яними стінами заводу, стоїть
терпка вереснева тиша, струменіє вгорі ніжною небесною блакиттю (За І.Цюпою):
а) просте,
ускладнене уточню вальною обставиною та однорідними членами речення;
б) просте,
ускладнене уточнювальною обставиною;
в) складне,
складносурядне;
г) складне,
безсполучникове.
10. Розставити потрібні розділові знаки; вказати тип
речення за структурою, вибравши правильну відповідь. Пояснити орфограми у
виділених словах.
Нас оточувала безпросвітня темрява; холодні дрібненькі сніжинки люто сікли по обличчю, залітали за комір, в рукава
(Ю.Збанацький):
а) просте, з однорідними членами речення;
б) просте, з відокремленими обставинами;
в) складне, складносурядне;
г)складне, безсполучникове.
11.
Вказати тип речення за
структурою, вибравши правильну відповідь. Записати фонетичною транскрипцією виділені
слова.
Він стояв,
а хвиля гралась навкруги нього, плюскала в боки, бризкала піною й потиху ледве помітно односила в море (М.Коцюбинський):
а) просте,
ускладнене однорідними членами речення;
б) просте,
ускладнене відокремленими додатками;
в) складне,
складносурядне;
г) складне,
безсполучникове.
12. Розставити розділові знаки, пояснити їх, вказати тип
речення за структурою, вибравши правильну відповідь.
Поволі танула над річкою хмара диму, а над
селом, навпаки, вона росла, розбухала (Ю.Збанацький):
а) просте, ускладнене однорідними членами речення;
б) просте,
ускладнене однорідними членами речення і вставними словами;
в) складне,
складносурядне;
г) складне,
складнопідрядне;
д) складне,
безсполучникове.
Питання, що виникли під час підготовки, задавайте у коментарях
Комментариев нет:
Отправить комментарий