воскресенье, 11 сентября 2022 г.

Українська література 10 клас. Завдання на 12.09.2022

 Тема уроку: "Реалізм в українській літературі 70-90-х рр.ХІХ ст.( І.Нечуй-Левицький, Панас Мирний, Б.Грінченко, І.Франко): відображення життя у формах самого життя."

Сьогодні ми будемо знайомитися з дуже цікавим періодом розвитку української літератури, який подарував нам твори, про які польська письменниця Еліза Ожешко писала: «Чим більше читаю, тим сильніше відчуваю дивну насолоду і поезію цієї літератури. чиста вона, як кристал, тепла, мов літній вечір, несподівано оригінальна, до жодної іншої, відомої мені, не подібна». Так вразили її оригінальні твори Івана Нечуя-Левицького, Панаса Мирного, Михайла Старицького, Бориса Грінченка, Івана Карпенка-Карого, Марка Кропивницького, Івана Франка — видатних майстрів слова, представників реалістичної української літератури. Про них та їхню творчість у 70-90-ті роки ХІХ ст. ми будемо говорити.

Робота з таблицею «література 70-90-х років ХІХ ст.»

Етапи розвитку літератури другої половини ХІХ ст.

1840-60-ті роки ХІХ ст.

70-90-ті роки ХІХ ст.

Кінець ХІХ — початок ХХ

Розвивається романтизм. З’являються твори Т. Г. Шевченка. Народжується літературна критика (П. Куліш)

Панівний літературний напрям — реалізм.Зародження натуралізму. З’являється журналістика і публіцистика

Процвітає модернізм

Суспільно-політичні умови розвитку

Колоніальний гніт з боку Росії та Австро-Угорщини

Геополітична розірваність України, бездержавний статус

Негативні наслідки скасування кріпосного права у 1861 р. для українського селянства

Перенос центру українського національно-культурного руху в Галичину

Посилення національних утисків (Валуєвський циркуляр (1863), Емський указ (1876)

Літературні напрями

Реалізм, натуралізм, пізній романтизм

Робота з поняттям теорії літератури

Художній тип — художній образ, наділений характерними ознаками, яскравий представник якої-небудь групи людей (соціального прошарку, класу, нації, епохи).

Типізація — втілення засобами мистецтва, літератури загального, типового в частковому, індивідуальному, у конкретних художніх образах, формах.

«Реалізм в літературі 70-90-х років ХІХ ст.»

Письменник-реаліст

Тематика творів

«Життя народу в особах»

Художні типи

Іван Нечуй-Левицький

Оповідання і повісті про панщину («Микола Джеря» ), становище селянства в умовах капіталізації господарства («Кайдашева сім’я» ), історичне минуле «Князь Єремія Вишневецький», «Гетьман Іван Виговський»

Сільське життя («Микола Джеря» ), «Кайдашева сім’я» ), життя міщанства, чиновництва, духівництва («Старосвітські батюшки і матушки» )

Інтелігенти-просвітники (Павло Радюк з роману «Хмари» ), селяни-правдошукачі (Микола Джеря з однойменної повісті), духовенство («Старосвітські батюшки і матушки», «Афонський пройдисвіт» ), позитивний образ інтелігента («Хмари» )

Панас Мирний

Зубожіння селянства («Лихо давнє й сьогочасне», «Морозенко» )

Сільське життя («Лихо давнє і сьогочасне» )

Селяни-правдошукачі (Чіпка Варениченко з роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», жінки-повії («Повія» )

Михайло Старицький

Нова трактовка традиційної теми кохання з паничем («Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці» ), відображення соціальних суперечностей, характерних і для кінця XIX ст., тема кохання

Життя акторів («Талан» ), пореформене сільське життя («Глитай, або ж Павук» )

Образ сільського багатія-хижака «Глитай, або ж Павук», актриса («Талан» )

Іван Франко

Оповідання і повісті про панщину («Панщизняний хліб» ), становище селянства в умовах капіталізації господарства («Лесишина челядь» ), пролетаризація селянства («На роботі», «Навернений грішник» )

Життя на нафтових промислах (бориславський цикл), злодійське середовище («На дні» ), життя міщанства, чиновництва, духівництва («Для домашнього огнища», «Основи суспільства» )

Робітники та заробітчани (твори бориславського циклу), національно свідомий інтелігент («Перехресні стежки», «Лель і Полель» )

Борис Грінченко

Становище селянства в умовах капіталізації господарства («Серед темної ночі», «Під тихими вербами» ), пролетаризація селянства («Панько» )

Життя робітників на шахтах («Батько та дочка» )

Позитивний образ інтелігента («Сонячний промінь», «На розпутті» )

Олена Пчілка

Національні та соціальні мотиви («За правдою», «Світло добра і любові», «Рятуйте!» )

Життя інтелігенції

Емансиповані жінки («Товаришки» ), позитивний образ інтелігента («Світло добра і любові» )

 

 Підбиваючи підсумки сказаному, можна зробити висновок, що література 70-90 рр. ХІХ століття порушувала злободенні проблеми часу: морально-етичні, суспільно-політичні, охоплювали усі сфери народного життя, створювали різні художні типи, робила широке узагальнення різних сторін дійсності. Незважаючи на несприятливі суспільно-політичні умови, письменники відтворювали дух народу. який, за словами великого І. Франка, угору йшов, «хоч був запертий в льох».

    Передові українськи письменники намагалися створити образ головного героя, який намагався вирішити проблеми сучасності, знайти спосіб розв’язати суперечність між ідеалом та соціальною дійсністю.

 У центрі уваги письменників-прозаїків — представники молодої різночинної інтелігенції. Її роль у суспільному житті намагаються з’ясувати Панас Мирний (повість «Лихі люди» ), Нечуй-Левицький («Хмари» ), Кониський («Семен Жук і його родичі», «Юрій Горовенко» ), Грінченко («Сонячний промінь», «На розпутті» ), Олена Пчілка («Світло добра і любові» ). Герої-інтелігенти прагнуть бути корисними знедоленим трудівникам, але їх ідеали руйнуються під тиском соціальних умов.

Уперше в українській літературі про роль інтелігенції у громадському житті заговорив М. Старицький. Його герой не мириться з підневільним існуванням, він — особистість мисляча, яка закликає українську інтелігенцію, служити рідному народові, який «вже забув і поважать себе, потративши свої колишні сили». Гіркі думки про скривджений народ, прагнення бачити батьківщину вільною поєднуються у творах Старицького з надією на «завзятців-юнаків», що «возлюбили Україну».

Поезія Грабовського оспівує подвижників («і в минулому могили, і попереду хрести» ), які стають на боротьбу з несправедливим ладом. Про діяльність молодих культурників, які захопилися культурно-освітніми віяннями свого часу («Світова річ» ), розповідає в своїй п’єсі Олена Пчілка. Герой комедії Гринченка «Нахмарило» учитель Тарас Вільховський, на відміну від героїв п’єси Пчілки, які більше розмовляють, ніж діють, запроваджує в життя культурно-освітні починання серед селянства: організовує касу взаємодопомоги, влаштовує в селі недільні читання для дорослих. П’єси Олени Пчілки, Грінченка, як і твори цього, жанру Франка («Учитель» ), Старицького («Не судилось» ), Карпенка-Карого («Понад Дніпром» ), порушували актуальні проблеми зближення інтелігенції з селянством.

Соціальна дійсність руйнує спроби ентузіастів вирішити проблеми часу, але подвижницька діяльність літературних персонажів різних авторів і різних творів свідчить про те, що настав час змін і відчайдушної боротьби за щасливе майбутнє.

Домашнє завдання:

-Опрацюйте теоретичний матеріал у блозі.

-Виконайте письмове завдання :   Яка тематика й жанрова палітра українського реалізму?



Електронні версії підручників

Укр.літ 10 клас

https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/10-klas/2-ukranska-lteratura-10-klas/ukranska-lteratura-proflniy-rven-pdruchnik-dlya-10-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-pakharenko-v--/

                          УВАГА! РОБОТУ ВИКОНУЙТЕ У РОБОЧИХ ЗОШИТАХ.

Шановні учні! Прошу завдання виконувати у робочих зошитах та фото надсилати зручним для вас способом  на електронну адресу: 
Питання, що виникли під час підготовки, задавайте у коментарях. 


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Українська мова 11 клас. Завдання на 20.11.2024

  Т ема  уроку: Уживання прийменників в і на з географічними назвами і просторовими іменниками. Словосполучення з прийменниками по, в (у),...